EN KORT ORIENTERING OM WINIX
Svein Arne Rasmussen
Winix er navnet som har avløst Pegasus for programproduktene som
er beskrevet under.
Forfatteren regner med at leseren
har visse kunnskaper om datakommunikasjon og nettverksteknologi.
Pegasus er navnet på et programvareprodukt
under utvikling for Undervisnings- og forskningsdepartementet/Datasekretariatet.
Den andre prototyp er til utprøving i flere miljøer nå;
en tredje kommer ut i disse dager (ult. oktober). Programvaren blir utviklet
ved Scandinavian Support Systems (SSS) i Linköping, Sverige i samarbeid
med forskningsstiftelsen TISIP1 ved ingeniørhøgskolen i Trondheim.
Programmet er meget omfattende m.h.t.
tjenester. Disse vil bli nevnt under. En av hovedmålsetningene med
Winix er at den skal være slagkraftig, relevant i undervisning og
enkel i bruk.
For å sikre målsetningene
nevnt ovenfor, prøves programmet fortløpende ut i undervisningssituasjoner,
foreløpig gjennom prosjekter ved tre videregående skoler 2.
Programvaren er delt inn i to hovedkomponenter:
WINIX 1
Winix 1 er et kommunikasjonsverktøy som skal være et redskap
til datakommunikasjon. Det kan brukes separat, eller inkorporert i Winix
2. Winix 1 skal også være et opplæringsverktøy
innen datakommunikasjon. Programmet skal simulere baseverter, slik at det
gir studenten opplæring i bruk av noen systemer for elektronisk dataformidling,
parametre for kommunikasjon, problemer innen kommunikasjon.
Winix skal også gi opplæring
i Winix-pakken gjennom "film" (demonstrasjon) og simulering.
Samtidig skal det være et redskap
til søk i databaser, Winix egen eller andre. Det skal også
være et verktøy til å bearbeide og systematisere denne
informasjonen.
En prototyp av Winix 1 er under arbeid
ved TISIP.
WINIX 2
Winix 2 blir benyttet i LAN 3 og WAN 4. Winix 2 har m.a. følgende
tjenester (ikke alle er implementert i skrivende stund):
-
- Elektronisk post
-
- Konferanser
-
- Remote PC
-
- Distribuert database 5
-
- Prat (chat)
-
- Programvaredistribusjon
-
- Tavler
Som figuren over viser, bygger utviklingen
på gjensidig påvirkning mellom utprøvning og programvareutvikling.
Skolene over foretar en funksjonalitetstest etter visse kriterier. Samtidig
vil diverse undervisningsprosjekter ved skolene bringe inn nye ideer m.h.t.
egenskaper vi ønsker i produktet.
HISTORIKK
Grunnlaget for Pegasus ble lagt under et kurs i telekommunikasjon på
Hamarøy i Nordland (i 1987; Datasekretariatets regi), der m.a. skolefolk
deltok. Kurset ble avsluttet med et arbeidsseminar som arbeidet med spørsmålsstillingen:
"Hva skal en forlange av et kommunikasjonsverktøy for å få
nytte av det i skolen?" Resultatet ble tatt vare på, bearbeidet av
en Idé-gruppe. Denne utarbeidet prosjektsøknad for et nasjonalt
prosjekt.
I tiden som har fulgt, er det holdt
en rekke arbeidsseminarer med eksperter for å legge grunnlaget for
en kravspesifikasjon for verktøyet. Den videre idé var et
prosjekt under UFD med Hamarøy og Nordreisa videregående skoler,
og Honningsvåg fiskarfagskole og videregående skole som utprøvingsskoler.
Prosjektet ble lagt under Datasekretariatet
som ble "eier" av prosjektet.
Pegasus ble en paraply hvor endel
programvarer skal utvikles i tillegg til det opprinnelige konseptet. Andre
skoler er også dratt inn; de opprinnelige Pegasus-skolene ble skilt
ut som eget prosjekt under navnet SPINN (skoleprosjektet i Nord-Norge).
HVORFOR WINIX?
I tiden som er gått, har det reist seg mange kritiske røster
til utviklingen av Winix. En av hovedinnvendingene går på at
en allerede har en rekke produkter som kan brukes. Utviklingen har tatt
lang tid 6, informasjonen til potensielle brukere av systemet har vært
meget mangelfull.
Dette er en viktig grunn til at mange
har tatt i bruk andre verktøy for å dekke sitt behov, særlig
innen datakommunikasjon.
En stor fordel med Winix er at det
har et felles brukergrensesnitt for svært mange tjenester. Winix
bygger på Windows 3.0 i dette henseende. UFD utvikler annen programvare
som er tilpasset Winix. På denne måten vil vi få et helt
spekter av program som har felles ikoner/menyer i stedet for en babelsk
forvirring av kryptiske inntastinger fra brukerens side.
En annen klar fordel med Winix nære
tilknytning til Windows 3.0 er integreringen til andre Windows-applikasjoner
og transportmulighetene mellom disse.
Skolene i SPINN har tatt konsekvensen
av dette. Vi forsøker så langt råd er å benytte
oss av standard programvare som går under Windows. Hensikten er å
gjøre edb-verktøyet lettere tilgjengelig for lærere
og elever, samt å spare inn på kursbudsjettet.
Innen datakommunikasjon vil brukeren
også oppleve en forskjell. Serveren tar seg av adressering innen
konferanse og elektronisk post mellom brukerne i lokal- og stornettet (LAN/WAN).
Brukeren vil derfor forholde seg som om hun satt ved en tekstbehandler;
ingen rullende skjermbilder eller venting på at modemet skal koble
seg opp til en vert.
En annen stor fordel er at elevene
i det lokale nett kan drive direkte elev-til-elev-kommunikasjon med elever
som er knyttet til Winix; enten via fjerntjenesten eller om de arbeider
i lokalt nettverk.
For organisasjoner ser vi det som
en fordel å kunne bruke posttjenesten til intern kommunikasjon. Det
er et kjent fenomen at det ikke er så lett å treffe Hansen
når vi har bruk for å si han noe ...
MASKINVARE
Maskinene i lokalnettet kan være 286/386-maskiner. Med utstrakt bruk
av Windows-basert programvare vil det være en fordel å basere
seg på 386-maskiner med større minne enn standard 1 mb. Winix
arbeider best under MS-DOS 3.3.
Serveren i nettet bør ha 8
mb internminne og et platelager på over 300 mb; avhengig av antallet
brukere; for de fleste skoler vil dette være bra.
Serverens operativsystem er interaktiv
Unix (evt. Ctix), nettoperativsystemet er PCI.
PROSJEKTER
Under marsjen med utviklingen av prosjektet Pegasus har ansvaret og beslutningene
etter hvert blitt overtatt på sentralt hold, bort fra den gruppen
som opprinnelig arbeidet med idéskapning og programutviklingen.
Denne gruppen har etter hvert fått ansvaret for ett av flere
nasjonale underprosjekt. Vårt prosjekt heter nå som nevnt SPINN
(skoleprosjektet i Nord-Norge), som så har en rekke underprosjekter
ved hver av de tre skolene.
Av prosjekter som er gjennomført
i skoleåret 1990/91 kan jeg nevne: Lulesamisk (fjernundervisning
i samisk ved Hamarøy videregående skole), Lupen (litteraturstudier;
samarbeid mellom elever og lærere ved Hamarøy, Honningsvåg
og Nordreisa videregående skoler - her har en benyttet seg av post
og konferanser i Winix), fjernundervisning i norsk og engelsk (Nordreisa
videregående skole).
En rekke ambisiøse planer
er på beddingen for neste skoleår. Flere av disse springer
ut fra de erfaringer skolene har gjort hittil under forsøkene.
I år har Nordreisa videregående
følgende prosjekter:
-
Milda: Elevene foretar målinger av sur nedbør. Det
er innledet samarbeid mellom skolen og kommunen om målinger i lokale
vassdrag. Dette prosjektet har også en samarbeidsdel med de to andre
skolene i SPINN.
-
Forsøk med nye læringsformer; selvstendig læring. Her
sikter en på utstrakt bruk av Winix og kompatible program for å
hjelpe eleven og frigjøre læreren til å ta seg av problemløsninger
der ressurser må settes inn. Bruk av edb skal kombineres med organisatoriske
tiltak. De fagene som er med i denne omgang er:
-
- norsk
-
- matematikk
-
- engelsk
Alle i første klasse allmennfag.
Windows 3.0 vil bli brukt som arbeidsbenk i edb-delen.
-
Fjernundervisning går videre. I år er fagene norsk, engelsk,
matematikk innen SPINN-prosjektet. Skolen driver også fjernundervisning
i samfunnsfag over lokalradio. Over jul vil vi gjøre forsøk
med konferanse mellom våre fjern- og stedlige elever i matematikk;
de stedlige elevene skal være "rådgivere" for fjernelevene.
NOTER
-
Stiftelsen for Informasjonsteknologisk Prosjektvirksomhet ved Trondheim
Ingeniørhøgskole.
-
Honningsvåg fiskerfagskole og videregående skole, Nordreisa
videregående skole, Hamarøy videregående skole.
-
Local Area Network. Nett med (vanligvis) en server med arbeidsstasjoner
knyttet til. Kommunikasjonen foregår gjennom kabler til serveren.
-
Wide Area Network. I dag går kommunikasjonen mellom brukerne i et
slikt nett typisk over telefonnettet (x.25). Det er foreløpig de
tre nevnte skolene som er knyttet sammen i tillegg til TISIP og SSS.
-
Informasjonen legges inn i en av vertsmaskinene i Pegasus-nettet. Brukeren
kan søke etter informasjon uten å tenke på hvor i nettet
(WAN) den befinner seg; dette holder systemet rede på.
-
En grunn til dette er at det har vært satset betydelige beløp
på programmeringsarbeidet, mens personressursene til utviklings-/utprøvningsskolene
har vært meget beskjedne.
Svein Arne Rasmussen er lektor ved Nordreisa videregående skole
i Nord-Troms og underviser i engelsk og tysk. Skolen var med i Handlingsprogrammet
for innføring av datateknologi i skolen fra 1984. Siden 1988 har
skolen vært med i Pegasus-prosjektet. Rasmussen har vært systemansvarlig
for skolens nett, prosjektleder for forsøket under handlingsprogrammet,
prosjektleder for SPINN lokalt på skolen, medlem i Idé-gruppen
siden 1987, medlem i prosjektgruppen for Pegasus. Han har deltatt aktivt
i utformingen av Pegasus-konseptet.